אוסטאוארטריטיס – שחיקת סחוס

שחיקת סחוס בברך

המפרק הוא נקודת החיבור בין שתי עצמות או יותר. למפרקים תפקוד חשוב בגופנו. מצד אחד הם מאפשרים תנועתיות,  ומצד שני, נושאים את משקל הגוף. לעיתים קרובות, בשגרת היומיום, נושאים המפרקים במשקל נוסף וכבד יותר ממשקל הגוף.

הסחוס, אשר מצפה את קצוות העצמות, הוא אחד מהמרכיבים החשובים מבפרק. סחוס בריא מאפשר לעצמות להחליק זו מעל זו ומשמש גם כבולם זעזועים בפעילות גופנית מאומצת. 

רצועת הסחוס במפרק הברך נקראת מיניסקוס.

שחיקת סחוס בברך הינה תופעה שכיכה אצל מבוגרים בגיל השני לחייהם הנגרמת משחיקה טבעית של הסחוס לאורך השנים ואצל ספורטאים, הנגרמת כתוצא מפעילות גופנית אינטנסיבית לאורך שנים.

שחיקת סחוס בידיים, דלקת מפרקים ניוונית, אוסטאוארטריטיס, היא מחלת מפרקים כרונית אשר באה לידי ביטוי בשחיקת הסחוס במפרק.

במצב של אוסטאוארטריטיס הופך שטח פני הסחוסים למחוספס, הסחוסים נשחקים וכך גורמים לגירוי המפרק. כתוצאה מכך מופיעים כאב, נפיחות, דלקת נוקשות ומגבלות בתנועה. סימנים אילה מתפתחים בהדרגה לאורך שנים ומחמירים עם הזמן.

שחיקה של הסחוס יכולה להתרחש בכל מפרק בגוף האדם, אך נפוצה יותר במפרקים נושאי משקל כגון  מפרק הירך, מפרק הברך ועמוד השדרה. שחיקת סחוס בידיים – שחיקת הסחוס נפוצה גם במפרקי כף היד. 

הגורמים העיקרים לאוסטאוארטריטיס הם נטייה תורשתית, עומס יתר כתוצאה מעבודה פיזית, משקל יתר, מאמץ יתר בספורט, ובכלל, שימוש לא נכון או מתמשך במפרקי הגוף.

אוסטאוארטריטיס הינה מחלת מפרקים מולטי פקטוראלית בעלת רבדים שונים כולל הפרעות ביו מכאניות, תורשתיות וביולוגיות.
היא נגרמת כתוצאה משינויים מולקולריים בסחוס, כמו שינוי בכמות החומרים ובהרכבם. ברמה התאית, התגובה הדלקתית עלולה להביא לשחרור אנזימים בתוך נוזל המפרק, המפרקים את הקולגן ויתר חלבוני הסחוס. תגובה שכזאת מביאה בסופו של דבר לתהליך שחיקתי של הסחוס, אותו מנהל חלבון מפתח הקרוי אינטרלוקין IL-1.

מחקרים שנערכו במהלך השנים הוכיחו את המשמעות שיש לגורמים הביולוגיים של האוסטאוארטריטיס ובעיקר את התפקיד המרכזי שיש לחלבון אינטרלוקין IL-1 בהתפתחות המחלה. ידוע שחולי אוסטאוארטריטיס מייצרים כמויות עודפות של חלבון זה.

טיפול בשחיקת סחוס:

אורטוקין, טכנולוגיה לשיטת טיפול ביולוגית אשר פותחה בגרמניה נותנת מענה ספציפי לעצירת תהליכים אלה.

ככל שהטיפול באוסטאוארטריטיס מתחיל מוקדם יותר, כך גם תוצאות הטיפול יעילות יותר.

טיפול בשחיקת סחוס

 

לפרטים נוספים התקשרו או השאירו פרטים

לפרטים נוספים התקשרו

או השאירו פרטים